Palermo, Seværdigheder III, Palermos katedral og Palermos skytshelgeninde

Palermos katedral, Palermos skytshelgeninde Santa Rosalia, Corso Vittorio Emanuele

Cattedrale della Santa Vergine Maria Assunta. Foto: KirstenSoele

Fortsat fra Palermo, Seværdigheder II. Når man går ud ad kirken Chiesa del Santissimo Salvatore og til venstre ad hovedstrøget Corso Vittorio Emanuele finder man på højre hånd Cattedrale di Palermo, også kaldet Cattedrale della Santa Vergine Maria Assunta. Katedralen går tilbage til 1185, hvor katedralen opføres ovenpå den katedral, der ødelægges af jordskælvet i 1169. Forud for opførelsen af den

Gaginis skulpturer langs siderne i hovedskibet i Cattedrale di Palermo. Foto: KirstenSoele

nuværende kirke har der ligget flere andre helligdomme på stedet, fra en kristen kirke opført i det 4. årh. til en muslimsk helligdom, en moske, der skabes ved at ændre den daværende kristne kirke i det 9. årh under saracenernes herredømme. Kirken, der i dag består af tre kirkeskibe, er i romansk-normannisk-gotisk-barok og nyklassisistisk stil og er optaget på Unescos verdensarvsliste under punktet Det arabisk – normanniske Palermo samt katedralerne i Monreale og Cefalù.

Foran indgangsportalen er en lille søjlegang med tre store buer

Udsnit af vievandskar af Domenico Gagini. Jesu dåb. Foto: Kirsten Soele

med spidsbue i arabisk stil. Søjlegangen flankeres af to tårne og over søjlegangen er placeret et gavlfelt, der er dekoreret med skulpturer af dyr og menneskelignende skikkelser.

Til venstre umiddelbart indenfor hovedindgangen står kongelige sarkofager med Ruggero II di Sicilia, Kong Roger den 2. af Sicilien, Enrico VI di Hohenstaufen, Henrik den 6. af Schwaben, Costanza d’Altavilla og Federico II di Svevia, Frederik den 2. af

Døbefont. Adam og Eva i Paradiset. Foto: KirstenSoele

Schwaben.

Af billedhuggerdynastiet Gagini findes en række værker. Blandt dem er et vievandskar fra 1500 tallet er skabt af Domenico Gagini. Karret er udført som en muslingeskal og viser Jesu dåb samt Maria bebudelsesdag. Langs væggene står statuer af helgener skabt af billedhuggere af Gaginiskolen.

En ottekantet døbefont båret af et æbletræ med en slange i, er skabt af billedhuggerne Filippo og Gaetano Pennino. Døbefonten skal minde de troende om, hvor Adam og Eva blev fristet til at synde.

Blandt de fresker, Mariano Rossi får til opgave at lave, skal den ene repræsentere, hvordan den kristne tro efter muslims herredømme reetableres på

Grev Ruggero og Roberto il Guiscardo overleverer katedralen til Biskop Nicodemus. Freske af Mariano Rossi. Foto: KirstenSoele

Sicilien takket være normannerne. Fresken viser normanneren Grev Ruggero, Den store greve Roger, der sammen med Roberto il Guiscardo overleverer kirken til biskop Nicodemo.

*

*

*

*

Jomfru Maria kommer til syne for helgene Ignazio di Loyola og Francesco Saverio. Maleri af Pietro Novelli. Foto: KirstenSoele

Et maleri af Pietro Novelli viser Jomfru Maria, der kommer til syne for helgene Ignazio di Loyola og Francesco Saverio.

*

*

*

*

*

*

Madonna med barnet, skulptur af Francesco Laurana. Foto: KirstenSoele
Capella di Santa Rosalia i Palermo katedral. Foto: KirstenSoele

*

*

*

*

*

*
*

*

*

*

*

*

*

Palermos skytshelgeninde Santa Rosalia. For enden af højre kirkeskib ligger Cappella di Santa Rosalia, hvor helgenindens relikvier opbevares i en sølvurne.

Rosalia de Sinibaldi bliver født i 1130 i en adelsfamilie, der er knyttet til det normanniske hof og kong Roger den 2., Ruggero II. Aftenen inden brylluppet med en af de mest trofaste riddere og adelsmænd ved Ruggero den 2.s hof, ser un Jesù ansigt, da hun ser sig i spejlet. Rosalia klipper sine fletninger af og fortæller sin familie, hoffet og sin forlovede, at hun vil forlade dem, og hun flytter ind på klosteret Santissimo Salvatore i Palermo. Rosalia flytter senere ind i en grotte ved Santo Stefano Quisquina, hvor hun lever i 12 år som eneboer. Efterfølgende flytter hun på opfordring fra dronning Margherita di Navarra ind i en grotte i Monte Pellegrino i Palermo. Her dør hun i 1170.

Palermos skytshelgeninde, Santa Rosalia. Foto: KirstenSoele

I 1624 og 1625 udbryder der pest i Palermo. Rosalia viser sig for flere personer, og der lavet et optog med Rosalias relikvier. Pestepedimien ender, og folk begynder at blive helbredt. Palermo reddes fra pesten. Rosalia betragtes som en af helgene, der kan bedes til ved epidemier og sygdomme.

Og det er netop for at mindes, hvordan Rosalias relikvier bliver båret igennem Palermo i 1625, så pesten ender, at man hvert år fra den 11. til den 15. juli fejrer Santa Rosalia. Om aftenen den 14. juli er der et stort optog med udsmykkede vogne med figurer af helgeninden. Optoget udgår fra katedralen, går nedad Corso Vittorio Emanuele og videre ned til havet, hvor der er fyrværkeri. Ruten skal symbolisere overgangen fra døden (pesten) til livet (havet, der oplyses af fyrværkeri). Når optoget når frem til pladsen Piazza Vigliena ved Quattro Canti med skulpturer af helgeninder, gør optoget holdt. Borgmesteren lægger en blomsterkrone for foden af skulpturen af Santa Rosalia og

Santa Rosalia i optog den 14. juli. Foto: KirstenSoele

råber “Længe leve Palermo og Santa Rosalia”.

*

*

*

*

*

*

Palermos skytshelgeninde, Santa Rosalia. Foto: KirstenSoele


*

*

*

*

*

*

*

*

Se også: